IMPOZITUL ŞI TAXA PE CLĂDIRI PENTRU
PERSOANE JURIDICE
Persoanele
juridice, pentru clădirile de orice fel pe care le deţin în
proprietate, indiferent unde sunt situate acestea, datorează impozit sau
taxă pe clădiri, după caz, exceptând
cazurile în care legea prevede altfel.
Impozitul şi taxa pe clădiri
se datorează către bugetul local al unităţii
administrativ-teritoriale în a cărei rază teritorială este
amplasată clădirea.
1.
În cazul persoanelor juridice, impozitul
şi taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de
impozitare asupra valorii de inventar a clădirii.
Valoarea impozabilă a clădirii reprezintă valoarea de
intrare a clădirii în patrimoniu, înregistrată în contabilitatea
proprietarului, valoare care nu se diminuează cu amortizarea
calculată potrivit legii.
În cazul clădirilor dobândite în ultimii 3 ani anteriori anului fiscal
de referinţă 2009, precum şi pe parcursul acestuia, impozitul pe
clădiri se calculează prin aplicarea cotei de 1,5% asupra valorii de intrare în patrimoniu.
În cazul unei clădiri care a fost reevaluată, conform
reglementărilor contabile, valoarea impozabilă a clădirii este
valoarea contabilă rezultată în urma reevaluării,
înregistrată ca atare în contabilitatea proprietarului persoană
juridică
După reevaluare, dacă în ultimii 3 ani anteriori anului fiscal
prin procesul verbal încheiat în urma şedinţei Consiliului de
Administraţie s-a aprobat noua valoare a clădirii ca urmare a
efectuării reevaluării şi aceasta a fost înregistrată în
contabilitate, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea
cotei de 1,5% asupra valorii de
inventar a clădirii.
Sunt considerate ca fiind reevaluate, aplicându-se prin urmare cota de
impozitare de 1,5%, şi
clădirile la care s-au executat lucrări de reconstruire, consolidare,
modernizare, modificare sau extindere, în ultimii 3 ani anteriori anului fiscal
în curs, cu aprobarea Consiliului de Administraţie.
Cota de impozitare se aplică asupra valorii rezultate din însumarea
valorii de inventar a clădirii şi a valorii lucrărilor de
modernizare.
În cazul unei clădiri a cărei valoare a fost recuperată
integral pe calea amortizării, valoarea impozabilă se reduce cu 15%.
În cazul unei clădiri care nu a fost reevaluată în ultimii 3 ani
anteriori anului fiscal de referinţă 2009, respectiv 31.12.2005, cota
impozitului şi a taxei pe clădiri este de 5% şi se aplică la valoarea de inventar a clădirii
inregistrată în contabilitatea persoanei juridice, până la
sfârşitul lunii în care s-a efectuat prima reevaluare. Fac excepţie clădirile
care au fost amortizate integral potrivit legii, în cazul cărora cota de
impozitare este de 1,5%.
În cazul clădirilor care fac obiectul contractelor de concesionare sau
de închiriere, valoarea lucrărilor executate de către locatar de
reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere este valoarea
reală declarată a lucrărilor pentru regularizarea taxei pentru
eliberarea autorizaţiei de construire.
Locatarul are obligaţia să comunice locatorului, după cum
acesta este persoană fizică sau juridică după caz, valoarea
lucrărilor executate pentru depunerea unei noi declaraţii fiscale, în
termen de 30 de zile de la data întocmirii procesului verbal de recepţie,
impozitul reprezentând sarcina fiscală a locatorului.
Pentru clădirile proprietate publică sau privată a statului
ori a unităţilor administrativ - teritoriale, concesionate,
închiriate, date în administrare ori în folosinţă, după caz,
persoanelor juridice, se stabileşte taxa pe clădiri, care
reprezintă sarcina fiscală a concesionarilor, locatarilor,
titularilor dreptului de administrare sau de folosinţă, după
caz, în condiţii similare impozitului pe clădiri.
În cazul unei clădiri care face obiectul unui contract de leasing
financiar, pe întreaga durată a acestuia se aplică următoarele
reguli:
a)
impozitul pe
clădiri se datorează de locatar;
b)
valoarea care se ia
în considerare la calculul impozitului pe clădiri este valoarea
negociată între părţi, exclusiv taxa pe valoarea
adăugată şi înscrisă în contract, aşa cum este ea
înregistrată în contabilitatea locatorului sau a locatarului. În cazul
contractelor în care valoarea negociată este în valută, plata
impozitului pe clădiri se face în lei la cursul Băncii Naţionale
a României din data efectuării plăţii ;
c)
în cazul în care
contractul de leasing încetează altfel decât prin ajungerea la
scadenţă, impozitul pe clădiri este datorat de locator.
2. Scutiri şi facilităţi
pentru persoane juridice
Impozitul pe clădiri nu se datorează pentru:
Clădirile
pentru care nu se datorează impozit, prin efectul legii, sunt, după
cum urmează:
1. clădirile proprietate a
statului, a unităţilor administrativ-teritoriale sau a oricăror
instituţii publice, cu excepţia încăperilor care sunt folosite
pentru activităţi economice;
2. clădirile care, potrivit
legii, sunt clasate ca monumente istorice, de arhitectură sau arheologice,
muzee ori case memoriale, indiferent de titularul dreptului de proprietate sau
de administrare, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru
activităţi economice;
3. clădirile care, prin
destinaţie, constituie lăcaşuri de cult, aparţinând
cultelor religioase recunoscute oficial în România şi componentelor locale
ale acestora, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru
activităţi economice;
4. clădirile care constituie
patrimoniul unităţilor şi instituţiilor de
învăţământ de stat, confesional sau particular, autorizate să
funcţioneze provizoriu ori acreditate, cu excepţia încăperilor
care sunt folosite pentru activităţi economice;
5. clădirile
unităţilor sanitare publice, cu excepţia încăperilor care
sunt folosite pentru activităţi economice;
6. clădirile care sunt
afectate centralelor hidroelectrice, termoelectrice şi nuclearo-electrice,
staţiilor şi posturilor de transformare, precum şi staţiilor
de conexiuni;
7. clădirile aflate în
domeniul public al statului şi în administrarea Regiei Autonome
«Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat», cu excepţia
încăperilor care sunt folosite pentru activităţi economice;
8. clădirile funerare din
cimitire şi crematorii;
9. clădirile din parcurile
industriale, ştiinţifice şi tehnologice, potrivit legii;
10. clădirile care constituie
patrimoniul Academiei Române, cu excepţia încăperilor care sunt
folosite pentru activităţi economice;
11. clădirile care sunt
afectate activităţilor hidrotehnice, hidrometrice,
hidrometeorologice, oceanografice, de îmbunătăţiri funciare
şi de intervenţii la apărarea împotriva inundaţiilor,
precum şi clădirile din porturi şi cele afectate canalelor
navigabile şi staţiilor de pompare aferente canalelor, cu
excepţia încăperilor care sunt folosite pentru activităţi
economice;
12. clădirile care, prin
natura lor, fac corp comun cu poduri, viaducte, apeducte, diguri, baraje
şi tuneluri şi care sunt utilizate pentru exploatarea acestor
construcţii, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru
alte activităţi economice;
13. construcţiile speciale
situate în subteran, indiferent de folosinţa acestora şi turnurile de
extracţie;
14. clădirile care sunt
utilizate ca sere, solare, răsadniţe, ciupercării, silozuri
pentru furaje, silozuri şi/sau patule pentru depozitarea şi conservarea
cerealelor, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru alte
activităţi economice;
15. clădirile trecute în
proprietatea statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale în
lipsa de moştenitori legali sau testamentari;
16. clădirile utilizate pentru
activităţi social umanitare, de către asociaţii,
fundaţii şi culte, potrivit hotărârii consiliului local.
17. cladirile oricărei
instituţii sau unităţi care funcţionează sub
coordonarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
cu excepţia incintelor folosite pentru activităţi economice;
18. clădirile
fundaţiilor testamentare constituite conform legii, cu scopul de a
întreţine, dezvolta şi ajuta instituţii de cultură naţională,
precum şi de a susţine acţiuni cu caracter umanitar, social
şi cultural;
19. clădirile
organizaţiilor
care au ca unică activitate acordarea gratuită de servicii sociale în
unităţi specializate care asigură găzduire, îngrijire
socială şi medicală, asistenţă, ocrotire,
activităţi de recuperare, reabilitare şi reinserţie
socială pentru copil, familie, persoane cu handicap, persoane vârstnice,
precum şi pentru alte persoane aflate în dificultate, în condiţiile
legii.
20. clădirile
retrocedate potrivit art. 1 alin. (6) din Ordonanţa de Urgenţă a
Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au
aparţinut cultelor religioase din România, republicată cu
modificările şi completările ulterioare;
21. clădirile
restituite potrivit art. 1 alin. (5) din Ordonanţa de Urgenţă a
Guvernului nr. 83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au
aparţinut comunităţilor cetăţenilor aparţinând
minorităţilor naţionale din România.
Impozitul pe clădiri se reduce cu 50% pentru acele
clădiri şi terenul aferent deţinute de persoane juridice, care
sunt utilizate exclusiv pentru prestarea de servicii turistice pe o perioadă
de maximum 5 luni pe durata unui an calendaristic.
Impozitul pe clădiri se reduce cu 50% pentru
clădirile nou construite deţinute de cooperaţiile de consum sau
meşteşugăreşti, dar numai pentru primii 5 ani de la data
achiziţiei clădirii.
Elementele infrastructurii
feroviare publice, inclusiv terenurile pe care sunt amplasate, precum şi
terenurile destinate acestui scop, sunt scutite de
3. Obligaţii
Orice persoană care dobândeşte, construieşte sau
înstrăinează o clădire are obligaţia de a depune o declaraţie
fiscală în termen de 30 de zile de la data dobândirii, înstrăinării sau construirii.
Declaraţia trebuie însoţită de următoarele
acte:
§
în cazul dobândirii unei clădiri vor prezenta în
original şi copie:
a)
certificatul de înmatriculare al societăţii;
b)
actul de dobândire a proprietăţii clădirii;
c)
planuri cadastrale.
§
în cazul construirii unei clădiri vor prezenta în
original şi copie:
a)
balanţa de verificare a societăţii, aferentă
lunii în care a intervenit modificarea;
b)
procesul verbal de recepţie finală;
c)
nota de regularizare emisă de Primăria
Municipiului
§
în cazul înstrăinării unei clădiri vor
prezenta în original şi copie, actul de înstrăinare al clădirii.
În cazul unei clădiri care a fost
dobândită sau construită de o persoană în cursul anului,
impozitul pe clădire se datorează de către persoana respectivă
cu începere de la data de întâi a lunii urmatoare celei în care clădirea a
fost dobândită sau construită.
Înstrăinarea
unei clădiri, prin oricare dintre modalităţile prevăzute de
lege, nu poate fi efectuată până când titularul dreptului de
proprietate asupra clădirii respective nu are stinse orice creanţe
fiscale locale, cu excepţia obligaţiilor fiscale aflate în litigiu,
cuvenite bugetului local al unităţii administrativ-teritoriale unde
este amplasată clădirea sau al celei unde îşi are domiciliul
fiscal contribuabilul în cauză, cu termene de plată scadente până
la data de întâi a lunii următoare celei în care are loc înstrăinarea.
Atestarea achitării obligaţiilor bugetare se face prin certificatul
de atestare fiscală emis de compartimentul de specialitate al
autorităţilor administraţiei publice locale. Actele prin care se
înstrăinează clădiri cu încălcarea prevederilor prezentului
alineat sunt nule de drept.
Orice persoană care extinde, îmbunătăţeşte,
demolează, distruge sau modifică în alt mod o clădire existentă
are obligaţia să depună o declaraţie în termen de 30 de
zile de la data la care s-au produs aceste modificări.
Declaraţia trebuie însoţită
de următoarele acte:
§
în cazul extinderii/îmbunătăţirii unei
clădiri vor prezenta în original şi
copie:
a)
autorizaţia de
construire ;
b)
procesul verbal de
finalizare a lucrărilor ;
c)
memoriu
justificativ ;
d)
planuri cadastrale.
§
în cazul demolării/distrugerii unei clădiri vor prezenta
în original şi copie:
a)
autorizaţia de
demolare ;
b)
procesul verbal de
demolare.
Contribuabilii
persoane juridice sunt obligaţi să depună declaraţiile
fiscale chiar dacă aceştia beneficiază de reducere sau de
scutire
Actele
de transfer a dreptului de proprietate asupra imobilelor trebuie sa fie
însoţite de un certificat de atestare fiscală emis de organele fiscale
locale în a căror raza teritorială se află înregistrat fiscal
imobilul. Prin certificatul de atestare fiscală se atestă achitarea
la zi a tuturor obligaţiilor bugetare locale scadente la data de întâi a
lunii următoare înstrăinării. În certificatul de atestare
fiscală nu se cuprind creanţele bugetare aflate în litigiu, în schimb
se va menţiona despre faptul că sunt în litigiu creanţe în
cuantum de ... lei.
Înstrăinarea
imobilelor fără respectarea prevederilor de mai sus conduce la
nulitatea actelor de înstrăinare a dreptului de proprietate. Nulitatea se
sesizează de orice persoană interesată la instanţa de
judecată competentă. Declararea nulităţii actului de
înstrăinare se comunică organului fiscal, contribuabililor
implicaţi şi unităţilor teritoriale ale Agenţiei de
Cadastru şi Publicitate Imobiliară în vederea rectificarii
situaţiei fiscale şi cadastrale.
Impozitul
şi taxa pe clădiri se plăteşte anual, în două rate
egale, respectiv:
a) rata I, până la data de 31 martie inclusiv;
b) rata a II-a, până la data de 30 septembrie inclusiv;
Impozitul
şi taxa anuală pe clădiri, datorat aceluiaşi buget local de
către contribuabili, persoane juridice, de până la 50 lei inclusiv,
se plăteşte integral până la primul termen de plată. În
cazul în care contribuabilul deţine în proprietate mai multe clădiri
amplasate pe raza aceleiaşi unităţi administrativ-teritoriale,
suma de 50 lei se referă la impozitul şi taxa pe clădiri cumulat.
În
cazul în care termenul de plată expiră într-o zi nelucrătoare,
acesta se prelungeşte până în ziua lucrătoare imediat următoare.
Neplata în termenele scadente atrage şi plata majorărilor de întârziere,
stabilite prin hotărâri ale guvernului.
4. Sancţiuni
Constituie contravenţii următoarele fapte:
a)
depunerea peste
termen a declaraţiilor fiscale;
b)
nedepunerea declaraţiilor
fiscale;
c)
nerespectarea
prevederilor referitoare la înstrăinarea, înregistrarea/radierea
clădirilor, precum şi la comunicarea actelor translative ale
dreptului de proprietate;
d)
refuzul de a furniza informaţii sau documente în vederea
clarificării şi stabilirii reale a situaţiei fiscale a
contribuabililor, compartimentele de specialitate ale autorităţilor
administraţiei publice locale au competenţa de a solicita
informaţii şi documente cu relevanţă fiscală sau
pentru identificarea contribuabililor sau a materiei impozabile ori taxabile,
după caz, iar notarii, avocaţii, executorii judecătoreşti,
organele de poliţie, organele vamale, serviciile publice comunitare pentru
regimul permiselor de conducere şi înmatriculare a vehiculelor, serviciile
publice comunitare pentru eliberarea paşapoartelor simple, serviciile
publice comunitare de evidenţă a persoanelor, precum şi orice
altă entitate care deţine informaţii sau documente cu privire la
bunuri impozabile sau taxabile, după caz, ori la persoane care au
calitatea de contribuabil, au obligaţia furnizării acestora
fără plată, precum şi depăşirea termenului de 15
zile lucrătoare de la data solicitării acestora.
Contravenţia prevazută la lit. a) se sancţionează cu
amendă de la 200 lei la 800 lei, iar cele de la lit.b) –d) cu amendă
de la 800 lei la 2.000 lei.
Contravenţiilor
prevăzute în prezenta anexă li se aplică dispoziţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
inclusiv posibilitatea achitării, pe loc sau în termen de cel mult 48 de
ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data
comunicării acestuia, a jumătate din minimul amenzii.
5.
Bonificaţie
Pentru plata cu anticipaţie a tuturor obligaţiilor către
bugetul local până la data de 31 martie 2009, pentru persoanele juridice
se acordă o bonificaţie de 5%
la impozitul pe clădiri.