1. Valoarea impozitului şi taxei pe teren
1.1
Impozitul şi taxa pe terenurile amplasate în intravilan - terenuri cu
construcţii
Lei/ha
|
Zona în cadrul localităţii |
|
||
A |
7377 |
|
||
B |
5577 |
|
||
C |
3816 |
|
||
D |
1813 |
|
||
Constanţa este municipiu de rangul I, inclusiv
Palazu Mare şi Mamaia care sunt localităţi componente ale
municipiului Constanţa.
1.2 Impozitul şi taxa pe terenurile
amplasate în intravilan – orice altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu
construcţii
Lei/ha
|
|
Zona
|
Zona A
|
Zona B
|
Zona C
|
Zona D
|
||||||
|
Categoria
de folosinţă
|
|||||||||||
1. |
Teren arabil
|
24 |
18 |
15 |
13 |
|
||||||
2. |
Păşune |
18 |
15 |
13 |
10 |
|
||||||
3. |
Fâneaţă |
18 |
15 |
13 |
10 |
|
||||||
4. |
Vie |
39 |
30 |
24 |
15 |
|
||||||
5. |
Livadă |
45 |
39 |
30 |
24 |
|
||||||
6. |
Pădure sau alt teren cu vegetaţie
forestieră |
24 |
18 |
15 |
13 |
|
||||||
7. |
Teren cu ape |
13 |
10 |
7 |
x |
|
||||||
8. |
Drumuri şi căi ferate |
x |
x
|
x
|
x |
|
||||||
9. |
Neproductiv |
x |
x
|
x |
x |
|
||||||
Denumire
localitate |
Rang localităţi |
Coeficientul de corecţie |
|
I |
5,00 |
1.3 În cazul unui teren
amplasat în extravilan, impozitul şi taxa pe teren se stabilesc prin
înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în ha, cu suma
corespunzătoare prevăzută în următorul tabel,
înmulţită cu coeficientul de corecţie corespunzător
rangului localităţii prevăzut în Anexa 1.1.
Nr.crt |
CATEGORIA DE
FOLOSINŢĂ |
ZONA (LEI/HA) |
||||
0 |
1 |
A |
B |
C |
D |
|
1 |
teren
de construcţii |
22 |
20 |
18 |
16 |
|
2 |
Arabil |
36 |
34 |
32 |
30 |
|
3 |
Păşune |
20 |
18 |
16 |
14 |
|
4 |
Făneaţa |
20 |
18 |
16 |
14 |
|
5 |
Vie pe rod, alta decat
cea prevăzută la nr.crt 5.1 |
40 |
38 |
36 |
34 |
|
5.1 |
Vie până la
intrarea pe rod |
x |
x |
x |
x |
|
6 |
Livada pe rod, alta
decât cea prevăzută la nr. crt 6.1 |
40 |
38 |
36 |
34 |
|
6.1 |
Livada până la
intrarea pe rod |
x |
x |
x |
x |
|
7 |
Pădure sau alt
teren cu vegetaţie forestieră cu excepţia celui prevăzut
la nr. crt. 7.1 |
12 |
10 |
8 |
6 |
|
7.1 |
Pădure în
vârstă de până la 20 de ani şi pădure cu rol de
producţie |
x |
x |
x |
x |
|
8 |
Teren cu apa, altul
decât cel cu amenajări piscicole |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
8.1 |
Teren cu amenajări
piscicole |
24 |
22 |
20 |
18 |
|
9 |
Drumuri
şi căi ferate |
x |
x |
x |
x |
|
10 |
Teren
neproductiv |
x |
x |
x |
x |
|
2. Mod de
aplicare
Orice
persoană juridică care deţine în proprietate teren situat în
intravilan datorează pentru acesta un impozit anual, după caz, exceptând cazurile în care legea prevede
altfel.
Pentru
terenurile proprietate publică sau privată a statului ori a unităţilor
administrativ-teritoriale, concesionate, închiriate, date în administrare ori în
folosinţă, se stabileşte taxa pe teren care reprezintă
sarcina fiscală a concesionarilor, locatarilor, titularilor dreptului de
administrare sau de folosinţă, după caz, în condiţii
similare impozitului pe teren.
În
cazul unui teren care face obiectul unui contract de leasing financiar, pe întreaga
durată a acestuia, impozitul pe teren se datorează de locatar.
Pentru
contractele încheiate până la data de 31 decembrie 2006, locatarul,
după cum contribuabilul este persoană fizică sau persoană
juridică are obligaţia de a depune declaraţia fiscală la
compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei
publice locale în a cărei rază de competenţă se află
terenul, până la data de 31 ianuarie 2007 însoţită de o copie a
contractului de leasing.
În
cazul în care contractul de leasing încetează, altfel decât prin ajungerea
la scadenţă, impozitul pe teren este datorat de locator.
În cazul în care
terenul este administrat sau folosit de alte persoane decât titularul dreptului
de proprietate şi pentru care locatarul, concesionarul ori arendaşul
datorează chirie, redevenţă sau arendă în baza unui
contract de închiriere, locaţiune, concesiune sau arendare, după caz,
impozitul/taxa pe teren se datorează de către proprietar, în
măsura în care:
a) proprietarul
nu este scutit de această obligaţie; sau
b) pentru terenul
respectiv nu se datorează impozit/taxă, potrivit prevederilor Codului
fiscal.
Impozitul
şi taxa pe teren se stabilesc anual în sumă fixă, în lei pe hectar
de teren liber de clădiri, ţinând cont de rangul localităţii
în care este amplasat terenul şi zona şi/sau categoria de folosinţă
a terenului, conform încadrării făcute de consiliul local.
În cazul
unui teren amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la
categoria de folosinţă terenuri cu construcţii, impozitul şi
taxa pe teren se stabilesc prin înmulţirea suprafeţei terenului,
exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare prevăzută în
tabelul 1.1
În cazul unui teren amplasat în intravilan, înregistrat în registrul
agricol la altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu
construcţii, impozitul şi taxa pe teren se stabileşte prin
înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în hectare, cu suma
corespunzătoare prevăzută în tabelul 1.2, iar acest rezultat se
înmulţeşte cu coeficientul de corecţie numai dacă se
întrunesc cumulativ condiţiile prevăzute de lit. a şi b ale art.
258 alin. 5 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, în caz contrar impozitul sau taxa pe teren
calculându-se potrivit paragrafului de mai sus.
Înregistrarea în registrul agricol a datelor privind
terenurile, a titularului dreptului de proprietate asupra acestora, precum
şi schimbarea categoriei de folosinţă se pot face numai pe bază
de documente, anexate la declaraţia facută sub semnătură
proprie a capului de gospodărie sau, în lipsa acestuia, a unui membru
major al gospodăriei, sub sancţiunea nulităţii.
Dacă se constată diferenţe între
suprafeţele înscrise în actele de proprietate şi situaţia
reală rezultată din măsurătorile executate în
condiţiile Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare
nr. 7/1996, republicată, pentru determinarea sarcinii fiscale se au în
vedere suprafeţele care corespund situaţiei reale, dovedite prin
lucrări tehnice de cadastru. Datele rezultate din lucrările tehnice
de cadastru se înscriu în evidenţele fiscale, în registrul agricol, precum
şi în cartea funciară, iar modificarea sarcinilor fiscale
operează începând cu data de întâi a lunii următoare celei în care se
înregistrează la compartimentul de specialitate lucrarea respectivă,
ca anexă la declaraţia fiscală.
3. Scutiri si facilităţi pentru persoane juridice
Impozitul şi taxa pe teren nu se
aplică :
a)
oricărei instituţii sau unităţi
care funcţionează sub coordonarea Ministerului Educaţiei, Cercetării
şi Tineretului, cu excepţia incintelor folosite pentru activităţi
economice;
b)
fundaţiilor testamentare
constituite conform legii, cu scopul de a întreţine, dezvoltă şi
ajută instituţii de cultură naţională, precum şi
de a susţine acţiuni cu caracter umanitar, social şi cultural;
c)
organizaţiilor care au ca unică
activitate acordarea gratuită de servicii sociale în unităţi
specializate care asigură găzduire, îngrijire socială şi
medicală, asistenţă, ocrotire, activităţi de
recuperare, reabilitare şi reinserţie socială pentru copil,
familie, persoane cu handicap, persoane vârstnice, precum şi pentru alte
persoane aflate în dificultate, în condiţiile legii;
d)
terenurilor pe care sunt amplasate
elementele infrastructurii feroviare publice, precum şi terenurilor
destinate acestui scop;
e)
terenurilor forestiere administrate de
Regia Naţională a Pădurilor - Romsilva, cu excepţia celor
folosite în scop economic.
Impozitul
pe teren se reduce cu 50% pentru terenul aferent clădirilor deţinute
de persoane juridice, care sunt utilizate exclusiv pentru prestarea de servicii
turistice pe o perioadă de maximum 5 luni pe durata unui an calendaristic.
Impozitul şi taxa pe teren nu se
datorează pentru:
a)
terenul aferent unei clădiri,
pentru suprafaţa de teren care este acoperită de o clădire;
b)
orice teren al unui cult religios
recunoscut de lege şi al unei unităţi locale a acestuia, cu
personalitate juridică;
c)
orice teren al unui cimitir, crematoriu;
d)
orice teren al unei instituţii de învăţământ
preuniversitar şi universitar, autorizată provizoriu sau acreditată;
e)
orice teren al unei unităţi
sanitare de interes naţional care nu a trecut în patrimoniul autorităţilor
locale;
f)
orice teren deţinut, administrat
sau folosit de către o instituţie publică, cu excepţia
suprafeţelor folosite pentru activităţi economice;
g)
orice teren proprietate a statului, a
unităţilor administrativ – teritoriale sau a altor instituţii
publice, aferent unei clădiri al cărui titular este oricare din
aceste categorii de proprietari, exceptând suprafeţele acestuia folosite
pentru activităţi economice;
h)
orice teren degradat sau poluat, inclus în
perimetrul de ameliorare, pentru perioada cât durează ameliorarea
acestuia;
i)
terenurile care prin natura lor şi
nu prin destinaţia dată sunt improprii pentru agricultură sau
silvicultură, orice terenuri ocupate de iazuri, bălţi, lacuri de
acumulare sau căi navigabile, cele folosite pentru activităţile
de apărare împotriva inundaţiilor, gospodărirea apelor,
hidrometeorologie, cele care contribuie la exploatarea resurselor de apă,
cele folosite ca zone de protecţie definite în lege, precum şi
terenurile utilizate pentru exploatările din subsol, încadrate astfel
printr-o hotărâre a consiliului local, în masura în care nu afectează
folosirea suprafeţei solului;
j)
terenurile legate de sistemele
hidrotehnice, terenurile de navigaţie, terenurile aferente infrastructurii
portuare, canalelor navigabile, inclusiv ecluzele şi staţiile de
pompare aferente acestora, precum şi terenurile aferente lucrărilor
de îmbunătăţiri funciare, pe baza avizului privind categoria de
folosinţă a terenului, emis de oficiul judeţean de cadastru şi
publicitate imobiliara;
k)
terenurile ocupate de autostrăzi,
drumuri europene, drumuri naţionale, drumuri principale administrate de
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale
din România - S.A., zonele de siguranţă a acestora, precum şi
terenurile din jurul pistelor reprezentând zone de siguranţă;
l)
terenurile parcurilor industriale, ştiinţifice
şi tehnologice, potrivit legii;
m)
terenurile trecute în proprietatea
statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale în lipsă de
moştenitori legali sau testamentar;
n)
terenul aferent clădirilor
retrocedate potrivit art. 1 alin. 6 din Ordonanţa de Urgenţă a
Guvernului nr. 94/2000 pe durata pentru care proprietarul este obligat să
menţină afectaţiunea de interes public.
4. Obligaţii
1. În
cazul unui teren care a fost dobândit de o persoană în cursul anului,
impozitul şi taxa pe teren se datorează cu începere de la data de
întâi a lunii următoare celei în care terenul a fost dobândit .
2. În cazul unui teren care a fost
înstrăinat, în cursul anului, impozitul şi taxa pe teren încetează a se mai datora, cu începere
de la data de întâi a lunii următoare celei în care terenul a fost
înstrăinat .
3. În cazurile prevăzute la alin. (1) sau
(2), impozitul şi taxa pe teren se recalculează pentru a reflecta
perioada din an în care impozitul se aplică acelei suprafeţe.
În
cazul în care încadrarea şi categoria de folosinţă a terenului se
modifică în cursul unui an, impozitul sau taxa datorată se
modifică începând cu data de întâi a lunii următoare celei în care a
intervenit modificarea.
Ori de câte ori intervin modificări
în registrul agricol, referitoare la terenuri deţinute în proprietate sau
în folosinţă, după caz, de natura să conducă la
modificarea impozitului sau taxa pe teren, funcţionarii publici cu
atribuţii privind completarea, ţinerea la zi şi centralizarea
datelor în registrele agricole au obligaţia de a comunica aceste modificări
funcţionarilor publici din compartimentele de specialitate ale
autorităţilor administraţiei publice locale, respectiv
S.P.I.T.V.B.L, în termen de 3 zile lucrătoare de la data modificării.
Pentru
terenurile legate de sistemele hidrotehnice, terenurile de navigaţie,
terenurile aferente infrastructurii portuare, canalelor navigabile, inclusiv
ecluzele şi staţiile de pompare aferente acestora, precum şi
terenurile aferente lucrărilor de îmbunătăţiri funciare, nu
se datorează impozit sau taxa pe teren, începând cu data de întâi a lunii
următoare celei în care contribuabilul depune cerere în acest sens, la
care anexează avizul conform privind categoria de folosinţă a terenului,
emis de oficiul judeţean de cadastru şi publicitate imobiliară.
Orice
persoană juridică care dobândeşte teren are obligaţia de a
depune o declaraţie de impunere în termen de 30 de zile, inclusiv, de la
data dobândirii acestuia. Declaraţia trebuie însoţită de
următoarele acte:
a)
copie a certificatului de înmatriculare
a societăţii;
b)
actul de dobândire a
proprietăţii terenului, în copie şi original;
c)
planuri/schiţe cadastrale;
d)
certificatul de atestare fiscală
eliberat în vederea întocmirii actului de transfer al dreptului de proprietate.
Pentru orice teren căruia i se
modifică categoria de folosinţă, persoana juridică are
obligaţia de a depune o declaraţie privind modificarea categoriei de
folosinţă a acestuia în termen de 30 de zile, inclusiv, de la data
modificării categoriei de folosinţă.
Obligaţia de a depune declaraţie
fiscală revine deopotrivă şi contribuabililor care înstrăinează
teren.
Declaraţiile
de impunere se depun în termen de 30 de zile de la data apariţiei
oricăreia dintre următoarele situaţii:
a)
intervin schimbări privind domiciliul fiscal al contribuabilului;
b) se realizează modificări ce conduc la
recalcularea impozitului sau taxei pe teren datorat;
c) intervin schimbări
privind situaţia juridică a contribuabilului, de natură să
conducă la modificarea impozitului sau taxei pe teren.
Înstrăinarea unui teren, prin oricare dintre
modalităţile prevăzute de lege, nu poate fi efectuată
până când titularul dreptului de proprietate asupra terenului respectiv nu
are stinse orice creanţe fiscale locale, cu excepţia
obligaţiilor fiscale aflate în litigiu, cuvenite bugetului local al
unităţii administrativ-teritoriale unde este amplasat terenul sau al
celei unde îşi are domiciliul fiscal contribuabilul în cauză, cu
termene de plată scadente până la data de întâi a lunii
următoare celei în care are loc înstrăinarea. Atestarea
achitării obligaţiilor bugetare se face prin certificatul de atestare
fiscală emis de compartimentul de specialitate al autorităţilor
administraţiei publice locale. Actele prin care se înstrăinează
terenuri cu încălcarea prevederilor prezentului alineat sunt nule de
drept.
Actele
de transfer a dreptului de proprietate asupra imobilelor trebuie să fie
însoţite de un certificat de atestare fiscală emis de organele
fiscale locale în a căror rază teritorială se află
înregistrat fiscal imobilul. Prin certificatul de atestare fiscală se
atestă achitarea la zi a tuturor obligaţiilor bugetare locale
scadente la data de întâi a lunii următoare înstrăinării. În
certificatul de atestare fiscală nu se cuprind creanţele bugetare
aflate în litigiu, în schimb se va menţiona despre faptul că sunt în
litigiu creanţe în cuantum de... lei.
Înstrăinarea imobilelor fără
respectarea prevederilor de mai sus conduce la nulitatea actelor de
înstrăinare a dreptului de proprietate. Nulitatea se sesizează de
orice persoană interesată la instanţa de judecată
competentă. Declararea nulităţii actului de înstrăinare se
comunică organului fiscal, contribuabililor implicaţi şi
unităţilor teritoriale ale Agenţiei de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară în vederea rectificarii situaţiei fiscale
şi cadastrale.
În cazul în care
ultima zi de depunere este zi nelucrătoare, declaraţia de impunere se
consideră a fi depusă în termen dacă se face în ziua
lucrătoare imediat următoare termenului de depunere.
Impozitul şi taxa pe teren se plătesc anual,
în două rate egale, respectiv:
a) rata I, până la data de 31 martie inclusiv;
b) rata a II-a, până la data de 30 septembrie inclusiv;
Impozitul sau taxa anuală pe teren, datorată aceluiaşi buget local de către contribuabili,
persoane juridice, de până la 50 lei inclusiv, se plăteşte
integral până la primul termen de plată. În cazul în care
contribuabilul deţine în proprietate mai multe terenuri amplasate pe raza
aceleiaşi unităţi administrativ-teritoriale, suma de 50 lei se
referă la impozitul sau taxa pe teren cumulat.
În cazul în care termenul de plată expiră
într-o zi nelucrătoare, acesta se prelungeşte până în ziua
lucrătoare imediat următoare.
Neplata în termenele scadente atrage şi plata
majorărilor de întârziere, stabilite prin hotărâri ale guvernului.
5. Sancţiuni
Constituie contravenţii următoarele fapte:
a)
depunerea peste
termen a declaraţiilor fiscale;
b)
nedepunerea declaraţiilor
fiscale;
c)
nerespectarea prevederilor referitoare la înstrăinarea,
înregistrarea/radierea clădirilor, precum şi la comunicarea actelor
translative ale dreptului de proprietate;
d)
refuzul de a furniza informaţii sau documente în vederea
clarificării şi stabilirii reale a situaţiei fiscale a
contribuabililor, compartimentele de specialitate ale autorităţilor
administraţiei publice locale au competenţa de a solicita informaţii
şi documente cu relevanţă fiscală sau pentru identificarea
contribuabililor sau a materiei impozabile ori taxabile, după caz, iar
notarii, avocaţii, executorii judecătoreşti, organele de
poliţie, organele vamale, serviciile publice comunitare pentru regimul
permiselor de conducere şi înmatriculare a vehiculelor, serviciile publice
comunitare pentru eliberarea paşapoartelor simple, serviciile publice
comunitare de evidenţă a persoanelor, precum şi orice altă
entitate care deţine informaţii sau documente cu privire la bunuri
impozabile sau taxabile, după caz, ori la persoane care au calitatea de contribuabil,
au obligaţia furnizării acestora fără plata, precum şi
depăşirea termenului de 15 zile lucrătoare de la data
solicitării acestora.
Contravenţia prevăzută la lit. a) se
sancţionează cu amendă de la 200 lei la 800 lei, iar cele de la
lit.b) –d) cu amendă de la 800 lei la 2.000 lei.
Contravenţiilor
prevăzute în prezenta anexă li se aplică dispoziţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
inclusiv posibilitatea achitării, pe loc sau în termen de cel mult 48 de
ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data
comunicării acestuia, a jumătate din minimul amenzii.
6. Bonificaţie
Pentru plata cu anticipaţie a tuturor obligaţiilor către
bugetul local până la data de 31 martie 2009, pentru persoanele juridice se
acordă o bonificaţie de 5%
la impozitul pe clădiri.