1. Valoarea impozitului şi taxei pe teren
1.1
Impozitul
şi taxa pe terenurile amplasate în intravilan - terenuri de construcţii
Zona în cadrul localităţii |
PALAZU MARE, MAMAIA |
|
Anul |
2008 lei/ha |
2009 lei/ha |
A |
7.326 |
7.326 |
B |
4.648 |
4.648 |
C |
3.180 |
3.180 |
D |
1.511 |
1.511 |
1.2 Impozitul şi taxa pe terenurile
amplasate în intravilan – orice altă categorie de folosinţă
decât cea de terenuri cu construcţii
|
Zona
|
Zona A
|
Zona B
|
Zona C
|
Zona D
|
|
||||||||||||
Categoria de folosinţă
|
|
|||||||||||||||||
|
|
ANUL
|
2008 lei/ha |
2009 lei/ha |
2008 lei/ha |
2009 lei/ha |
2008 lei/ha |
2009 lei/ha |
2008 lei/ha |
2009 lei/ha |
||||||||
|
1. |
Teren arabil
|
20 |
20 |
15 |
15 |
13 |
13 |
11 |
11 |
||||||||
|
2. |
Păşune |
15 |
15 |
13 |
13 |
11 |
11 |
9 |
9 |
||||||||
|
3. |
Fâneaţă |
15 |
15 |
13 |
13 |
11 |
11 |
9 |
9 |
||||||||
|
4. |
Vie |
33 |
33 |
25 |
25 |
20 |
20 |
13 |
13 |
||||||||
|
5. |
Livadă |
38 |
38 |
33 |
33 |
25 |
25 |
20 |
20 |
||||||||
|
6. |
Pădure sau alt teren cu vegetaţie
forestieră |
20 |
20 |
15 |
15 |
13 |
13 |
11 |
11 |
||||||||
|
7. |
Teren cu ape |
11 |
11 |
9 |
9 |
6 |
6 |
x |
x |
||||||||
|
8. |
Drumuri şi căi ferate |
x |
x |
x |
x |
X
|
X
|
x |
x |
||||||||
|
9. |
Neproductiv |
x |
x |
x |
x |
X
|
X
|
x |
x |
||||||||
În
cazul unui teren amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la
altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri de construcţii,
impozitul şi taxa pe teren se stabileşte după cum urmează:
a)
prin înmulţirea numărului de ha de
teren cu suma corespunzătoare prevazută în tabel;
b)
prin înmulţirea rezultatului de la
lit. a) cu unul din următorii coeficienţi de corecţie:
Denumire localitate |
Rang localităţi |
Coeficientul de corecţie |
|
I |
5,00 |
1.3 În cazul
unui teren amplasat în extravilan, impozitul şi taxa pe teren se stabilesc
prin înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în ha, cu suma
corespunzătoare prevăzută în următorul tabel,
înmulţită cu coeficientul de corecţie corespunzător
rangului localităţii prevăzut în Anexa 1.1.
Nr.crt |
CATEGORIA DE
FOLOSINŢĂ |
ZONA (LEI/HA) |
||||
0 |
1 |
A |
B |
C |
D |
|
1 |
teren de construcţii |
22 |
20 |
18 |
16 |
|
2 |
arabil |
36 |
34 |
32 |
30 |
|
3 |
păşune |
20 |
18 |
16 |
14 |
|
4 |
fâneaţă |
20 |
18 |
16 |
14 |
|
5 |
vie pe rod, alta decât cea prevazută la
nr.crt 5.1 |
40 |
38 |
36 |
34 |
|
5.1 |
vie până la intrarea pe rod |
x |
x |
x |
x |
|
6 |
livada pe rod, alta decât cea prevazută la
nr. crt 6.1 |
40 |
38 |
36 |
34 |
|
6.1 |
livada până la intrarea pe rod |
x |
x |
x |
x |
|
7 |
pădure sau alt teren cu vegetaţie forestieră cu excepţia
celui prevăzut la nr. Crt. 7.1 |
12 |
10 |
8 |
6 |
|
7.1 |
pădure în varstă de până la 20
de ani şi pădure cu rol de producţie |
x |
x |
x |
x |
|
8 |
teren cu apă, altul decât cel cu
amenajări piscicole |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
8.1 |
teren cu amenajări piscicole |
24 |
22 |
20 |
18 |
|
9 |
drumuri şi căi ferate |
x |
x |
x |
x |
|
10 |
teren neproductiv |
x |
x |
x |
x |
|
Înregistrarea
în registrul agricol a datelor privind clădirile şi terenurile, a
titularului dreptului de proprietate asupra acestora, precum şi schimbarea
categoriei de folosinţă se pot face numai pe bază de documente,
anexate la declaraţia făcută sub semnatură proprie a
capului de gospodărie sau, în lipsa acestuia, a unui membru major al
gospodăriei sub sancţiunea nulităţii.
Atât în
cazul clădirilor, cât şi al terenurilor, dacă se constată
diferenţe între suprafeţele înscrise în actele de proprietate şi
situaţia reală rezultată din măsurătorile executate în
condiţiile Legii cadastrului şi a publicităţii
imobiliare nr. 7/1996, republicată, pentru determinarea sarcinii
fiscale se au în vedere suprafeţele care corespund situaţiei reale,
dovedite prin lucrări tehnice de cadastru. Datele rezultate din
lucrările tehnice de cadastru se înscriu în evidenţele fiscale, în
registrul agricol, precum şi în cartea funciară, iar modificarea
sarcinilor fiscale operează începând cu data de întâi a lunii
următoare celei în care se înregistrează la compartimentul de
specialitate lucrarea respectivă, ca anexă la declaraţia
fiscală.
2. Mod de
aplicare
Orice
persoană care deţine în proprietate teren situat în intravilan,
datorează pentru acesta o taxă sau un impozit anual, după caz, exceptând
cazurile în care legea prevede altfel.
Impozitul şi
taxa pe teren se datorează către bugetul local al unităţii
administrativ-teritoriale în a cărei rază teritorială este
amplasat terenul.
Pentru terenurile
proprietate publică sau privată a statului ori a unităţilor
administrativ-teritoriale, concesionate, închiriate, date în administrare ori
în folosinţă, se stabileşte taxa pe teren care reprezintă
sarcina fiscală a concesionarilor, locatarilor, titularilor dreptului de
administrare sau de folosinţă, după caz, în condiţii
similare impozitului pe teren.
În cazul unui teren care
face obiectul unui contract de leasing financiar, pe întreaga durată a
acestuia, impozitul pe teren se datorează de locatar.
Pentru contractele încheiate până la
data de 31 decembrie 2006, locatarul, după cum contribuabilul este persoana
fizică sau persoana juridică are obligaţia de a depune
declaraţia fiscală la compartimentul de specialitate al
autorităţii administraţiei publice locale în a cărei
rază de competenţă se află terenul, până la data de 31
ianuarie 2007 însoţită de o copie a contractului de leasing.
În cazul în care terenul este administrat sau
folosit de alte persoane decât titularul dreptului de proprietate şi
pentru care locatarul, concesionarul ori arendaşul datorează chirie,
redevenţă sau arendă în baza unui contract de închiriere,
locaţiune, concesiune sau arendare, după caz, impozitul/taxa pe teren
se datorează de către proprietar, în măsura în care:
a)
proprietarul
nu este scutit de aceasta obligaţie; sau
b)
pentru
terenul respectiv nu se datorează impozit/taxă, potrivit prevederilor
Codului fiscal.
În cazul în care contractul
de leasing încetează, altfel decât prin ajungerea la scadenţă,
impozitul pe teren este datorat de locator.
Impozitul şi taxa pe teren
se stabilesc anual în sumă fixă, în lei pe hectar de teren liber de clădiri, ţinând
cont de rangul localităţii în
care este amplasat terenul şi zona şi/sau categoria de
folosinţă a terenului, conform încadrării făcute de
consiliul local.
În cazul unui teren amplasat în intravilan, impozitul pe teren se
stabileşte prin înmulţirea suprafeţei de teren cu suma
corespunzătoare prevăzut în anexă.
În cazul unui teren amplasat în
intravilan, înregistrat în registrul agricol la categoria de
folosinţă terenuri cu construcţii, impozitul şi taxa pe
teren se stabilesc prin înmulţirea suprafeţei terenului,
exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare prevăzută în tabelul
1.1.
În cazul unui teren amplasat în
intravilan, înregistrat în registrul agricol la altă categorie de
folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii, impozitul şi
taxa pe teren se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei
terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare
prevăzută in tabelul 1.2, iar acest rezultat se înmulţeşte
cu coeficientul de corecţie rangului localităţii.
În cazul unui teren amplasat în
extravilan, impozitul şi taxa pe teren se stabilesc prin
înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în ha, cu suma
corespunzătoare prevăzută în tabelul de la punctul 1.3, înmulţită
cu coeficientul de corecţie corespunzător rangului localităţii
prevăzut în Anexa 1.1.
Pentru
un teren dobândit de o persoană în cursul unui an, impozitul pe teren se
datorează de la data de întâi a lunii următoare celei în care terenul
a fost dobândit.
Pentru
orice operaţiune juridică efectuată de o persoană în cursul
unui an, care are ca efect transferul dreptului de proprietate asupra unui
teren, persoana încetează a mai datora impozitul pe teren începând cu
prima zi a lunii următoare celei în care a fost efectuat transferul
dreptului de proprietate asupra terenului.
Dacă
încadrarea terenului în funcţie de poziţie şi categorie de
folosinţă se modifică în cursul unui an sau în cursul anului
intervine un eveniment care modifică impozitul datorat pe teren, impozitul
datorat se modifică începând cu data de întâi a lunii următoare celei
în care a intervenit modificarea.
Dacă
în cursul anului se modifică rangul unei localităţi, impozitul
pe teren se modifică pentru întregul teren situat în intravilan
corespunzător noii încadrări a localităţii, începând cu
data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a intervenit
această modificare.
3. Scutiri şi facilităţi pentru persoane fizice
Impozitul şi taxa pe teren nu se aplică pentru:
A. veteranii
de război;
B. persoanele
fizice prevăzute la art. 1 al Decretului-lege nr. 118/1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor
deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat,
cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în
alte legi .
Persoana fizică,
cetăţean român, care în perioada regimurilor instaurate cu începere
de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 a avut de suferit
persecuţii din motive etnice, după cum urmează:
1.
a fost
deportată în ghetouri şi lagăre de concentrare din
străinătate;
2.
a fost privată
de libertate în locuri de detenţie sau în lagăre de concentrare;
3.
a fost
strămutată în altă localitate decât cea de domiciliu;
4.
a făcut parte
din detaşamentele de muncă forţată;
5.
a fost
supravieţuitoare a trenului morţii;
6.
este
soţul/soţia persoanei asasinate sau executate din motive etnice,
dacă ulterior nu s-a recăsătorit;
Persoana care, după data de 6 martie 1945, pe motive
politice:
1.
a executat o
pedeapsă privativă de libertate în baza unei hotărâri
judecătoreşti rămase definitivă sau a fost lipsită de
libertate în baza unui mandat de arestare preventivă pentru
infracţiuni politice;
2.
a fost privată
de libertate în locuri de deţinere în baza unor măsuri administrative
sau pentru cercetări de către organele de represiune;
3.
a fost
internată în spitale de psihiatrie;
4.
a avut stabilit
domiciliu obligatoriu;
5.
a fost
strămutată într-o altă localitate;
Soţul/soţia celui decedat, din categoria celor
dispăruţi sau exterminaţi în timpul detenţiei,
internaţi abuziv în spitale de psihiatrie, strămutaţi,
deportaţi în străinătate sau prizonieri, dacă ulterior nu
s-a recăsătorit;
Soţul/soţia celui decedat după
ieşirea din închisoare, din spitalul de psihiatrie, după întoarcerea
din strămutare, din deportare sau din prizonierat, dacă ulterior nu
s-a recăsătorit;
Soţul/soţia celui decedat în condiţiile
prevăzute la alineatele precedente şi care, din motive de
supravieţuire, a fost nevoit să divorţeze de cel închis,
internat abuziv în spitale de psihiatrie, deportat, prizonier sau strămutat,
dacă nu s-a recăsătorit şi dacă poate face dovada
că a convieţuit cu victima până la decesul acesteia;
Persoana care a fost deportată în
străinătate după 23 august 1944;
Persoana care a fost constituită în prizonier de
către partea sovietică după data de 23 august 1944 ori, fiind
constituită ca atare, înainte de această dată, a fost
reţinută în captivitate după încheierea armistiţiului.
Persoanele care au calitatea de luptători în
rezistenţa anticomunistă conform O.U.G. 214/1999.
C. persoanele
fizice prevăzute la art. 3 alin. (1) lit.b) şi art. 4 alin. (1) din
Legea recunoştinţei faţă de eroii – martiri şi
luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din
decembrie 1989 nr.341/2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 654 din 20 iulie 2004.
D.
văduvele de război şi văduvele veteranilor de război
care nu s-au recăsătorit.
E. persoanele cu
handicap grav sau accentuat şi persoanele încadrate în gradul I şi II de invaliditate.
În cazul unui teren deţinut în comun de o
persoană fizică prevăzută la A, B, C, D sau E scutirea se aplică
integral pentru proprietăţile deţinute în comun de soţi.
Scutirea de la plata impozitului pe teren se aplică
doar terenului aferent clădirii utilizate ca domiciliu de persoanele fizice
prevăzute la A, B, C, D sau E.
Pe lângă scutirea de la plata impozitului pentru
terenul aferent clădirii utilizate ca domiciliu, persoanele prevăzute
la A şi D beneficiază şi de scutire de la plata impozitului
corespunzător terenurilor arabile în suprafaţă de până la 5
ha.
Scutirea de la plata impozitului pentru persoanele fizice
prevăzute la A, B, C, D sau E se
aplică începând cu prima zi a lunii următoare celei în care persoana
depune documentele justificative în vederea scutirii.
În vederea
scutirii, persoanele în cauză trebuie să prezinte copii ale actelor
care le atestă această calitate, respectiv:
· legitimaţie
pentru veteranii de război, văduvele de război şi
văduvele veteranilor de război care nu s-au recăsătorit;
·
hotărâre pentru beneficiari ai Decretului-Lege
118/1990 şi ai Legii 189/2000;
·
brevet sau certificat pentru beneficiarii
legii 341/2004;
·
adeverinţă şi certificat de
încadrare în grad de handicap eliberate de Direcţia Generală de
Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului din cadrul
Consiliului Judeţean Constanţa;
·
copie după cartea sau buletinul de
identitate;
·
copie după actul de proprietate.
În
situaţia în care beneficiarii acestor categorii de scutiri, nu sunt
proprietari la adresa de domiciliu, atunci scutirea se aplică la primul
imobil în ordinea dobândirii acestuia.
Impozitul pe teren nu se datorează pentru :
a)
terenul aferent
unei clădiri, pentru suprafaţa de teren care este acoperită de o
clădire ;
b)
terenul aferent
clădirilor restituite potrivit art. 16 din Legea nr. 10/2001 pe durata
pentru care proprietarul este obligat să menţină
afectaţiunea de interes public;
c)
terenul aferent
clădirilor restituite potrivit art. 6 alin. 5 din Ordonanţa de
Urgenţă a Guvernului nr. 83/1999 pe durata pentru care proprietarul
este obligat să menţină afectaţiunea de interes
public ;
d)
orice teren
degradat sau poluat, inclus în perimetrul de ameliorare, pentru perioada cât
durează ameliorarea acestuia;
e)
terenurile care
prin natura lor şi nu prin destinaţia dată sunt improprii pentru
agricultură sau silvicultură, orice terenuri ocupate de iazuri,
bălţi, lacuri de acumulare sau căi navigabile, cele folosite pentru
activităţile de apărare împotriva inundaţiilor,
gospodărirea apelor, hidrometeorologie, cele care contribuie la
exploatarea resurselor de apă, cele folosite ca zone de protecţie
definite în lege, precum şi terenurile utilizate pentru exploatările
din subsol, încadrate astfel printr-o hotărâre a consiliului local, în
măsura în care nu afectează folosirea suprafeţei solului;
f)
terenul aferent
clădirilor retrocedate potrivit art. 1 alin. (6) din Ordonanţa de
Urgenţă a Guvernului nr. 94/2000 pe durata pentru care proprietarul
este obligat să menţină afectaţiunea de interes public.
4. Obligaţii
În situaţiile în care terenul se află în
proprietate comună, impozitul pe teren se datorează după cum
urmează:
a)
în cazul în care fiecare dintre contribuabili
are determinate cotele-părţi, impozitul se datorează de fiecare,
proporţional cu partea de teren corespunzătoare
cotelor-părţi respective;
b)
în cazul în care contribuabilii nu au
stabilite cotele-părţi din teren pe fiecare contribuabil, impozitul
se împarte la numărul de coproprietari, fiecare dintre aceştia
datorând, în mod egal, partea din impozit rezultată în urma
împărţirii.
Înstrăinarea
unui teren, prin oricare dintre modalităţile prevăzute de lege,
nu poate fi efectuată până când titularul dreptului de proprietate
asupra terenului respectiv nu are stinse orice creanţe fiscale locale, cu
excepţia obligaţiilor fiscale aflate în litigiu, cuvenite bugetului
local al unităţii administrativ-teritoriale unde este amplasat
terenul sau al celei unde îşi are domiciliul fiscal contribuabilul în
cauză, cu termene de plată scadente până la data de întâi a
lunii următoare celei în care are loc înstrăinarea. Atestarea
achitării obligaţiilor bugetare se face prin certificatul de atestare
fiscală emis de compartimentul de specialitate al autorităţilor
administraţiei publice locale. Actele prin care se înstrăinează
terenuri cu încălcarea prevederilor prezentului alineat sunt nule de drept.
Actele
de transfer a dreptului de proprietate asupra imobilelor trebuie să fie
însoţite de un certificat de atestare fiscală emis de organele
fiscale locale în a căror rază teritorială se află
înregistrat fiscal imobilul. Prin certificatul de atestare fiscală se
atestă achitarea la zi a tuturor obligaţiilor bugetare locale
scadente la data de întâi a lunii următoare înstrăinării. În
certificatul de atestare fiscală nu se cuprind creanţele bugetare
aflate în litigiu, în schimb se va menţiona despre faptul că sunt în
litigiu creanţe în cuantum de... lei.
Înstrăinarea imobilelor fără
respectarea prevederilor de mai sus conduce la nulitatea actelor de
înstrăinare a dreptului de proprietate. Nulitatea se sesizează de
orice persoana interesată la instanta de judecată competentă.
Declararea nulităţii actului de înstrăinare se comunică
organului fiscal, contribuabililor implicaţi şi unităţilor
teritoriale ale Agenţiei de Cadastru şi Publicitate Imobiliară
în vederea rectificării situaţiei fiscale şi cadastrale.
Orice
persoană care dobândeşte teren are obligaţia de a depune o
declaraţie de impunere în termen de
30 de zile, inclusiv,de la data dobândirii acestuia. Declaraţia trebuie
însoţită de următoarele acte:
a)
cărţile de identitate ale
proprietarilor în original şi copie;
b)
actul de dobândire a
proprietăţii terenului în original şi copie;
c)
planuri/schiţe cadastrale în
original şi copie.
Pentru orice teren căruia i se
modifică categoria de folosinţă, persoana fizică are
obligaţia de a depune o declaraţie privind modificarea
folosinţei acestuia în termen de 30 de zile, inclusiv, de la data modificării categoriei de
folosinţă.
Obligaţia de a depune declaraţie
fiscală revine deopotrivă şi contribuabililor care
înstrăinează teren.
Declaraţiile
fiscale se depun în termen de 30 de zile de la data apariţiei
oricăreia dintre următoarele situaţii:
a)
intervin schimbări privind
domiciliul fiscal al contribuabilului;
b)
se realizează modificări ce
conduc la recalcularea impozitului pe teren datorat;
c)
intervin schimbări privind
situaţia juridică a contribuabilului, de natura să conducă
la modificarea impozitului pe teren.
Obligativitatea depunerii declaraţiilor de impunere,
revine şi contribuabililor care se încadrează într-una din
categoriile de facilităţi şi scutiri de la plata impozitului datorat.
În cazul în care ultima zi de depunere
este zi nelucrătoare, declaraţia fiscală se consideră a fi
depusă în termen dacă se face în ziua lucrătoare imediat
următoare termenului de depunere.
Impozitul pe teren se
plăteşte anual, în 2 rate egale, respectiv:
a) rata
I, până la data de 31 martie inclusiv;
b) rata
a II-a, până la data de 30 septembrie inclusiv;
În
cazul în care termenul de plată expiră într-o zi nelucrătoare,
acesta se prelungeşte până în ziua
lucrătoare imediat următoare.
Neplata în termenele scadente atrage plata majorărilor de întârziere, stabilite prin hotărâri
ale guvernului.
Impozitul anual pe teren, datorat aceluiaşi buget
local de către persoanele fizice, de până la 50 lei inclusiv, se
plăteşte integral până la primul termen de plată. În cazul
în care contribuabilul deţine în proprietate mai multe terenuri amplasate
pe raza aceleiaşi unităţi administrativ-teritoriale, suma de 50
lei se referă la impozitul pe teren cumulat.
5. Sancţiuni
Constituie contravenţii următoarele fapte:
a)
depunerea peste termen a declaraţiilor
fiscale;
b)
nedepunerea declaraţiilor fiscale;
c)
nerespectarea prevederilor referitoare
la înstrăinarea, înregistrarea/radierea terenurilor, precum şi la
comunicarea actelor translative ale dreptului de proprietate;
d)
refuzul de a furniza informaţii sau
documente în vederea clarificării şi stabilirii reale a
situaţiei fiscale a contribuabililor, compartimentele de specialitate ale
autorităţilor administraţiei publice locale au competenţa
de a solicita informaţii şi documente cu relevanţă
fiscală sau pentru identificarea contribuabililor sau a materiei
impozabile ori taxabile, după caz, iar notarii, avocaţii, executorii
judecătoreşti, organele de poliţie, organele vamale, serviciile
publice comunitare pentru regimul permiselor de conducere şi înmatriculare
a vehiculelor, serviciile publice comunitare pentru eliberarea
paşapoartelor simple, serviciile publice comunitare de evidenţă
a persoanelor, precum şi orice altă entitate care deţine
informaţii sau documente cu privire la bunuri impozabile sau taxabile,
după caz, ori la persoane care au calitatea de contribuabil, au
obligaţia furnizării acestora fără plată, precum
şi depăşirea termenului de 15 zile lucrătoare de la data
solicitării acestora.
Contravenţia prevăzută la lit. a) se sancţionează
cu amendă de la 50 lei la 200 lei, iar cele de la lit. b)-d) cu
amendă de la 200 lei la 500 lei.
Contravenţiilor prevăzute în prezenta anexă
li se aplică dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu
modificările şi completările ulterioare, inclusiv posibilitatea
achitării, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data
încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării
acestuia, a jumătate din minimul amenzii.
6. Bonificaţie
Pentru plata cu anticipaţie a tuturor obligaţiilor către
bugetul local până la data de 31 martie 2009, pentru persoanele fizice se
acordă o bonificaţie de 10%
la impozitul pe teren.